Մենք պետք է բարձրանանք ընտանիքից դեպի ազգ, դեպի պետություն

Lragir.am-ը վարում է հարցազրույցների շարք «մտքի առաջնորդների» հետ: Նախագծի նպատակն է մեդիա տիրույթում զարգացնել «մտքի առաջնորդության» սկզբունքը՝ հարթակ ստեղծելով տարբեր ոլորտների, տարբեր տեսակետների ու հայացքների տեր մարդկանց համար՝ արտահայտվելու նույն հարցերի առանցքի շուրջ։ Նախագծի նպատակը խելացի ու տեսլական ունեցող մարդկանց բացահայտումն է ու Հայաստանի տնտեսական զարգացման նոր դիսկուրսների սահմանումը։

Շարքը վարում է լրագրող Ռոզա Հովհաննիսյանը:
Լուսանկարները՝ Ագապե Գրիգորյանի: Հարցազրույցներն անցկացվում են 256 Hub-ում:

Մենք ներկա չենք եղել, չգիտենք ինչպիսին էր մեր հայրենիքը Տիգրան Մեծի օրոք, բայց մենք սերնդե սերունդ վերապատմում ու հաստատում ենք, որ Տիգրան Մեծի հայրենիքը՝ Ք.Ա. 95-55-ը, հայոց պատմության լավագույն էջերից մեկն է։ Ժամանակները փոխվում են, փոխվում են նաև երկրների հաջողության ճանապարհները։ Որն է ուրեմն «95-55 հայրենիքի» մեր ճանապարհը. մարդիկ, ինովացիա, տեխնոլոգիաներ, բիզնես, արվեստ… որն է դեպի Հայաստանի հաջողության նոր ճանապարհը։ Մեր զրույցն այդ մասին է։

Մեր զրուցակիցն է Էդգար Կարապետյանը, ով «Գալաքսի» ընկերությունների խմբի ռազմավարության և ինովացիաների գծով տնօրենն է: Ունի երկար տարիների աշխատանքային փորձ, ինչպես մասնավոր ընկերություններում, այնպես էլ միջազգային կառույցներում: Աշխատել է նաև Համաշխարհային բանկում, ԱՄՆ ՄԶԳ ծրագրերում:

 

Պարոն Կարապետյան, հայրենիք, թե՞մայրենիք, և ինչո՞ւ:

Իմ կարծիքով՝ հարցադրումը սխալ է, և դա գալիս է հայերեն լեզվամտածողությունից: Շատ այլ լեզուներում նման խնդիր չի առաջանում, այն գենդերային պատկանելության հետ չի կապվում, այլ ավելի շատ կապվում է այն բանի հետ, թե որտեղ է քո տունը: ԱՄՆ բնակչության հիմնական մասը միգրանտներ են, և իրենց համար հայրենիք է այնտեղ, որտեղ իրենք ապրում են, այնտեղ, որտեղ իրենց տունն է` homeland: Նույն ռուսական մտածողությունում դա խիստ կապված է հողի հետ՝ родина, այսինքն՝ այնտեղ, որտեղ դու ծնվել ես: Ես կարծում եմ, որ նմանօրինակ հարցի ձևակերպումը մեր լեզվամտածողության խնդիրն է, և չպետք է լինի տարբերություն՝ հայրենիք, թե մայրենիք: Դա աբստրակտ կոնցեպտ է, որը պետք է ընկալվի հոգով ու սրտով:

 

Որտեղի՞ց եք սերում արմատներով, և ինչքա՞ն կարևոր են մարդու համար սեփական արմատները ճանաչելը:

Ես ծնվել ու մեծացել եմ Գյումրիում, այնտեղ ապրել եմ մինչև 1988 թվականի երկրաշարժը: Դրանից հետո տեղափոխվել եմ Երևան: Իմ ծնողները սերում են՝ հայրս Արևմտյան Հայաստանից՝ Էրզրում, Կարս քաղաքներից են, իսկ մայրական կողմը՝ Հունաստանից: Իմ կարծիքով՝ մարդու համար շատ կարևոր է արմատները ճանաչելը: Դրան երեք տեսնակյունից կարելի է նայել: Քո արմատները ճանաչելը, այսինքն՝ քո ծնողների անցած ճանապարհն իմանալը: Երկրորդ, ընտանիքի արմատները ճանաչելը, երրորդ՝ ազգի արմատները ճանաչելը, քանի որ դա անմիջականորեն կապված է քո անցած ճանապարհի հետ, և քո անցած ճանապարհն է, որ նախանշում է քո ապագան: Եթե մենք չգիտենք մեր անցած ճանապարհը, ապա շատ դժվար է հասկանալ, թե ուր ենք գնում: Բայց միանշանակ չպետք է կառչած լինել անցած ճանապարհից, ասել, որ մենք այս ճանապարհն անցել ենք, տեսեք՝ մենք ինչ լավն ենք, ինչ դժվար ճանապարհ ենք անցել: Պետք է ավելի շատ մտածել այն մասին, թե ուր ենք գնում:

 

Մի քանի բառով նկարագրեք ձեր մանկությունը, պատանեկությունը, երիտասարդությունը:

Ինչպես նշեցի, ծնվել եմ Գյումրիում, կարելի է ասել՝ մանկությունս անցել է Գյումրիում: Անհոգ մանկություն, մեծ ընտանիք: Պատանեկությունս անցել է 1990-ական թվականներին՝ Երևանում: Երևի հիշում եք, թե 90-ական թվականներին ինչ դժվար տարիներ էին: Ցուրտ ու մութ տարիներն էին: Իհարկե, դա իր հետքը թողել է և մտածողության, և դժվարություններ հաղթահարելու ունակությունների վրա, որովհետև այդ ժամանակահատվածում իմ ամենասիրելի զբաղունքը գիրք կարդալն էր: Իսկ դա շատ դժվար էր անել մթության մեջ: Եվ մոմի ու ճրագի լույսի տակ գիրք էի կարդում: Դասաժամերը 15 րոպեանոց էին՝ 4 ամիս արձակուրդներով: Եվ հիշում եմ նավթի վառարանները, երբ դասարանում նստում էինք 15 րոպե՝ մրսելով, փորձում էինք և դասը սովորել, և տաքանալ: Դա իր ազդեցությունն ունեցել է և իմ մտածելակերպի, և իրականության ընկալման վրա:

Երիտասարդ տարիներին արդեն առնչվում ես առավել բարդ խնդիրների հետ, որոնք քեզ համար հանդես են գալիս որպես նոր հնարավորություններ և նոր մարտահրավերներ: Այդ տեսանկյունից դու սովորում ես կյանքի ու իրականության հետ առնչվել: Սովորաբար մեր կրթական համակարգը մեզ տալիս է որոշակի գիտելիք, որոնք, իհարկե, շատ օգտակար են, եթե դու անմիջականորեն օգտագործում ես կրթությունը շարունակելու համար: Բայց դա շատ քիչ է, որ դու մեր հասարակության մեջ լինես սոցիալական էակ: Այդ տեսնակյունից ուսանողական տարիներն այն ժամանակահատվածն է, երբ արդեն բախվում ես ավելի մեծ ու նոր սոցիումի հետ, որտեղ շատ տարբեր են մարդկանց և պահանջմունքները, և ցանկությունները, և սպասելիքները: Եվ այդ սոցիումի հետ բախվելով՝ դու փորձում ես գտնել քո տեղը, արժեքային համակարգի ձևավորումը, որը, կարծում եմ, հետագա ամբողջ կյանքի ընթացքում շատ դժվար է փոփոխել:

 

Ո՞րն է ձեր կյանքի ամենակարևոր դասը:

Այն դասը, որը մեր կրթական համակարգը չի տալիս մեզ ոչ դպրոցական, ոչ ուսանողական տարիներին, դա սոցիալական էակի հետ առնչվելն է: Ցանկացած կառավարչական որոշում կայացնելիս կամ փոփոխություն անելուց առաջ դու պետք է հասկանաս, որ գործ ունես սոցիալական էակների հետ, որոնք ունեն իրենց պահանջմունքները, հասկացությունները, և շատ դժվար է իրենց  փորձել ինչ-որ բանով փոխել կամ ուղղորդել: Այդ տեսանկյունից, մեր իրականությունն էականորեն տարբերվում է այն ամենից, ինչը մեզ սովորաբար սովորեցնում են: Եթե նույնիսկ լավ մղումներից ելնելով ինչ-որ փոփոխություն ես ցանկանում անել, միևնույն է, դրան դիմադրություն է առաջանալու, որովհետև մարդիկ չեն ցանկանում փոխվել: Եվ դա երևի ամենամեծ դասն է, որը չեմ կարող ասել, որ սերտել եմ ամբողջությամբ, բայց սերտում եմ շարունակական:

 

Եթե կրթության թեմայից խոսենք, Հայաստանում ու արտերկրում որո՞նք են խնդիրներն ու տարբերությունները:

Եթե խոսենք դպրոցական կրթության մասին, Հայաստանում դպրոցական կրթության հիմնական ուղղվածությունը հետևյալն է՝ տալ գիտելիք: Եվ այդ տեսանկյունից մեր կրթական համակարգը՝ և դասագրքերը, և ամեն ինչն ուղղված են պատրաստի գիտելիքներ տալուն: Այսինքն՝ երեխային սովորեցնում են ինչ պետք է իմանալ: Իմ կարծիքով՝ այդ տեսանկյունից շատ մեծ խնդիր կա հայկական կրթական համակարգում, որ երեխաներին ոչ միայն պետք է տալ պատրաստի գիտելիքներ, այլ պետք է փորձել իրենց սովորեցնել գտնել գիտելիքի աղբյուրը: Այսինքն՝ սովորեցնել, որպեսզի երեխաները կարողանան սովորել: Երբ երեխան դպրոցից անցնում է ուսանողական տարիք, ամենամեծ խնդիրն այն է լինում, որ ինքը խնդիր է ունենում սեփական հետազոտությունն իրականացնելու հարցում: Այսինքն՝ ինքնուրույն սովորել նոր բան, ոչ թե օգտվել պատրաստի գիտելիքից: Այդտեղ առաջանում է շատ մեծ խնդիր, որովհետև դպրոցում իրենց չեն տալիս սովորելու հմտություններ, իրենց տալիս են գիտելիք: Դա մեր կրթական համակարգի խնդիրն է: Եվ եթե խոսենք հարցի մասին՝ կրթություն արտերկրո՞ւմ, թե Հայաստանում, ես կնշեմ հետևյալը: Եթե մարդը պատրաստվում է ապրել Հայաստանում, անշուշտ, նա պետք է կրթություն ստանա Հայաստանում: Սակայն եթե մարդն ուզում է՝ ապրելով Հայաստանում, լինել լավ մասնագետ և կարողանալ օգտագործել միջազգային ամենալավ փորձը, որպեսզի մեր երկրում ինչ-որ մի բան փոխի, անշուշտ արտերկրում կրթություն ստանալը շատ կարևոր է:

 

Եթե խոսենք հասարակությունից, որպես հավաքական կերպար՝ ինչպե՞ս կբնութագրեք մեր հասարակությանը:

Ընդհանուր առմամբ, մեր հասարակությունը շատ ավանդապաշտ ու կոնսերվատիվ բնույթ ունի, ինչն ունի իր առավելություններն ու թերությունները: Ազգապահպանման տեսանկյունից, իհարկե, կոնսերվատիզմն այն արժեքն է, որը շատ է գնահատվում: Սակայն գլոբալիզացիայի ժամանակակից պայմաններում շատ դժվար է պահպանել այդ կոնսերվատիզմը: Եվ եթե մենք փորձում ենք դա պահպանել ու նոր արժեքային համակարգ չենք ներկրում, մեզ մոտ ստացվում է մի համակարգ, որում շատ դժվար է ապրել:

Այսօր հասարակության մի մասը շարունակում է ներքին ավանդական կանոններով շարժվել, մյուս մասը փորձում է փոփոխություններ անել, ինչը շատ դժվար է ստացվում: Շատ դեպքերում չի էլ ստացվում: Այդ տեսանկյունից մեր սոցիումն ուղղված է այդ կոնսերվատիզմի, ընտանիքի գաղափարի սերմանմանն ու պահպանմանը:

Դա, իհարկե, լավ է, բայց հասարակության զարգացման տեսանկյունից որոշակի փուլում անհրաժեշտ է ընդլայնել այդ սահմանները: Եթե մենք խոսում ենք ընտանիք գաղափարից, ինչ-որ իմն է, իմ ընտանիքն է, ովքեր դուրս են այդ ընտանիքից, նրանք յուրայիններ չեն, օտար են, թշնամիներ են, դա եկել է պատմականորեն, երբ որ բացի քո ընտանիքից, ոչ ոքի չես կարող վստահել: Բայց եթե մենք ուզում ենք զարգանալ և ունենալ ընդհանուր արժեքային համակարգ, որն ամբողջ ազգին է բնորոշ, այլ ոչ թե յուրաքանչյուրին՝ իր ընտանիքի շրջանակներում, մենք պետք է մեկ քայլ անենք, բարձրանանք ընտանիքից դեպի ազգ, դեպի պետություն և հանգենք վերջապես սոցիում գաղափարին: Եվ այստեղ շատ կարևոր է սոցիալական համակեցության ընդհանուր կանոնների մշակումը:

Այստեղ կրթության դերը կարևորելով՝ պետք է նշեմ, որ դաստիարակության էական մաս պետք է իր վրա վերցնի կրթական համակարգը: Քանի որ այժմ մարդն ընտանիքում է ստանում դաստիարակությունը, նա ստանում է իր ընտանիքին բնորոշ արժեքային համակարգ: Եթե մենք ուզում ենք ունենալ միասնական մտածող ու միասնական արժեքային համակարգով հասարակություն, պետք է կրթական համակարգն իր վրա վերցնի այդ արժեքային համակարգի ձևավորումը:

Առողջացման համար սովորաբար լավ ախտորոշում է անհրաժեշտ: Ո՞րն է մեր «դիագնոզը»:

Մեր դիագնոզը, եթե մեկ բառով փորձեմ սահմանել, դա ինդիվիդուալիզմն է, որը նույնպես բխում է մեր արժեքային համակարգից, երբ ամեն մեկս հույսը կարող ենք դնել միայն մեզ վրա: Եվ դա այդպես էլ սերմանվում է մարդկանց մեջ, որ դու կարող ես հույսը դնել միայն քո վրա, ոչ ոք քեզ չի օգնի: Այսինքն՝ մենք ունենք անհատներ, որոնք իրենք իրենց փորձում են ինչ-որ բան անել: Բայց երբ խոսքը վերաբերում է միավորվելուն և ավելի մեծ բան ստեղծելուն, դա շատ դժվար է ստացվում:

 

Ձեր կարծիքով՝ որո՞նք են Հայաստանի առաջ ծառացած խնդիրները, ի՞նչ պետք է անել դրանք լուծելու համար և ինչպես:

Եթե մտածենք, թե պատմականորեն ինչն է եղել միշտ մեր խնդիրը, դա այն է, որ մենք չենք ունեցել շարունակական ինստիտուցիոնալ զարգացում: Միակ ինստիտուտը, որը պատմության ընթանցքում փոխանցվել է մեզ, դա եկեղեցին է, չենք ունեցել պետականություն: Սա տարակարծությունների տեղիք է տալիս, միանշանակ չէ հայ եկեղեցու դերը Հայաստանի պատմության մեջ: Ինքն իրենով շատ ժամանակ փոխարինել է պետությանը:

Մի կողմից կարող ենք ասել, որ դա լավ է, պետություն չենք ունեցել, դրա համար է փոխարինել, մյուս կողմից էլ կարող ենք ասել՝ եկեղեցին եղել է, դրա համար էլ չի ձևավորվել պետություն: Այս տեսանկյունից պետության ինստիտուտի՝ երկարաժամկետ կտրվածքով բացակայությունը բերել է նրան, որ մենք չունենք տրադիցիաներ պետական կառավարման և բիզնեսի կառավարման ոլորտում: Ինստիտուտները սովորաբար ձևավորվում են հասարակության արժեքների, ավանդույթների և սովորույթների հիման վրա: Իմ կարծիքով՝ մեր դիագնոզը դա է, որ մենք հիմնված ենք ինդիվիդուալիզմի գաղափարի վրա, ոչ թե ինստիտուտների ու դրանց հիման վրա ձևավորված արժեքային համակարգի վրա:

 

Հաջորդ հարցը ձեր մտքի շարունակությունն է՝ անհատներ, թե՞ ինստիտուներ, որտե՞ղ նայել:

Անշուշտ, ինստիտուներ, քանզի ինստիտուտն է, որ ապահովում է գիտելիքի փոխանցումը սերնդե սերունդ: Այդ տեսանկյունկից ինստիտուտը կարող է Հայաստանում երկարաժամկետ կտրվածով ապահովել այն արժեքային համակարգի տրանսֆորմացիան և տրանսմիսիան, որը մենք ուզում ենք ապագայում տեսնել Հայաստանում: Հետևաբար մեր հիմնական խնդիրը կայանում է նրանում, որ կարողանանք ձևավորել ինստիտուտներ, որոնք մնայուն կլինեն և չեն լինի մեկ մարդու շուրջ ձևավորված:

 

Ո՞րն է մեր պարտավորությունը հաջորդ սերունդների առաջ:

Հենց դա է՝ ձևավորել ինստիտուտներ: Այսինքն՝ իրենց փոխանցել ինստիտուտներ, որոնք կապահովեն երկարաժամկետ կտրվածքով Հայաստանի զարգացումը: Եվ ամենակարևորը, որ նաև մենք պետք է փոխանցենք մեր երեխաներին, դա երազանքներ են, որոնք պետք է լինեն մեծ: Եթե մենք փոքր ազգ լինելով՝ մտածում ենք, որ մեր խնդիրը հաջորդ սերնդի գոյատևումն ապահովելն է, մենք կարող ենք ասել, որ չենք կատարել մեր պարտականությունը սերունդների հանդեպ: Մենք պետք է մեծ երազանքներ ունենանք, այդ երազանքները փոխանցենք մեր հաջորդ սերունդներին և ամենակարևորը՝ ստեղծենք պայմաններ այդ երազանքների իրականացման համար: Դա այն է, ինչ մենք այսօր պետք է անենք, բայց, ցավոք սրտի, դեռ այդ պայմանների և ինստիտուտների ստեղծման ուղղությամբ քայլեր չենք տեսնում:

 

Դուք ի՞նչ եք անում ամեն օր՝ Հայաստանն ավելի լավը դարձնելու համար, ի՞նչ պետք է անի յուրաքանչյուր մարդ:

Իմ կարծիքով՝ Հայաստանում յուրաքանչյուր մարդ իր ընտանիքում, աշխատավայրում իր պարտականությունները պետք է կատարի լիարժեք և առավելագույն տարբերակով: Ես փորձում եմ դա հնարավորինս անել, անում եմ այն, ինչ կարող եմ անել, բայց ոչ թե պարզապես անելու համար, այլ առավելագույնն եմ փորձում անել: Ցանկացած մարդ եթե իր տեղում իր գործը լավ անի, դա Հայաստանի զարգացման գրավականներից մեկն է: Եվ օրինակ բերեմ, թե ինչպես եմ փորձում անել դա: Փորձում եմ իմ ամենօրյա աշխատանքում իրականացնել այնպիսի ծրագրեր ու միջոցառումներ, որոնք կունենան ավելի մեծ ազդեցություն իմ գործունեության ոլորտում: Իսկ ի՞նչ եմ անում, որ փոխեմ հասարակությունը՝ դասավանդում եմ երիտասարդներին: Փորձում եմ իմ փորձը, որը կուտակել եմ, փոխանցել երիտասարդ սերուդներին և անել դա ոչ տրադիցիոն ձևով: Այսինքն՝ ստիպել իրենց մտածել, սովորել ինքնուրույն և ստիպել իրենց ճիշտ հարցադրումներ անել:

 

Ընդունված է, որ Տիգրան Մեծի թագավորության ժամանակահատվածը՝ Ք. Ա. 95-55-ը, հայոց պատմության լավագույն էջերից մեկն է եղել: Ո՞րն է «95-55»-ի  ձեր կոնցեպտը:

Վերադառնալով այդ կոնցեպտի նախապատմությանը՝ նշեմ, որ այդ ժամանակահատվածում Հայաստանն ունեցել է շատ մեծ էքսպանսիայի և զարգացման հնարավորություն: Եվ դա տեղի է ունեցել մեկ մարդու՝ Տիգրան Մեծի կամոք, ում մահից հետո, ցավոք սրտի, չպահպանվեց այդ Հայաստանը: Եվ այստեղ ես կուզենայի կարմիր թել անցկացնել իմ ասածների և այս պատմական իրողության միջև: Տիգրան Մեծը ստեղծեց երկիր, որը կոսմոպոլիտ երկիր էր, այնտեղ կային շատ այլ ազգություններ, բացի հայերից, բայց չստեղծեց ինստիտուտներ, որոնք կպահպանեին այդ նույն համակարգը: Այսինքն՝ վերադառնում ենք անհատ, թե ինստիտուտ հարցադրմանը: Եթե ստեղծվեր ինստիտուտ, մեկ անհատի չլինելու հետևանքով չէր փլուզվի այն, ինչ ստեղծվել էր նրա կողմից: Հիմա, եթե մենք ուզում ենք ունենալ «95-55» կոնցեպտի իրագործում, պետք է ստեղծենք կառույցներ, ինստիտուտներ, մեխանիզմներ, որոնք կպահպանեն և կընդլայնեն Հայաստանի տնտեսական, աշխարհքաղաքական և սոցիալ-մշակութային գերակայությունը տարածաշրջանում և կապահովեն Հայաստանի կայուն տեղը քաղաքական քարտեզի վրա:

 

Ի՞նչ պետք է լսեն մարդիկ այս զրույցը կարդալուց հետո և ինչո՞ւ: Մի երգ ասեք կամ YouTube-ի հղում տվեք:

Ես կտամ Martin Luther King-ի հայտնի «I have a dream» ելույթի հղումը, որտեղ նա խոսում է երազանքի մասին: Նա չի խոսում սևամորթների իրավունքների պաշտպանության մասին, չի խոսում խնդիրների մասին, այլ խոսում է երազանքների մասին: Դա շատ կարևոր մղում է՝ դեպի առավել մեծ գաղափար, որը մեզ համար պետք է լինի ուղեցույց: Մենք պետք է խոսենք երազանքների և նպատակների մասին, այլ ոչ թե խնդիրների:

Հեղինակային իրավունքները՝ Lragir.am-ի։

 

ավելին
Տոմաշ Վեսելի. «Courtyard By Marriott-ի համար երկինքը սահմաններ չունի»
Ապրիլի 6-ից Երեւանի Տերյան 5 հասցեում իր դռները կբացի Marriott International-ի հերթական հյուրանոցը՝ Courtyard by Marriott-ը, որն առ ...
08 Ապրիլի, 2024
ԱՎԵԼԻՆ
Աստղիկ Սարգսյան. «Գալաքսի» խմբի դռները միշտ բաց են տաղանդների առջեւ
Ցանկացած ընկերության զարգացման գործում տաղանդների կառավարումն առանցքային նշանակություն ունի, քանի որ ընկեր ...
15 Օգոստոսի, 2023
ԱՎԵԼԻՆ
«Սանտաֆե»-ի նոր գործադիր շեֆ Լուկա Կարլեոն սկսել է «հեղափոխություն»՝ իտալական ձեւով
Իտալացի փորձառու շեֆ-խոհարար Լուկա Կարլեոն մեկ ամսից ավելի է «Սանտաֆե» ռեստորանի գործադիր շեֆն է (անգլ.՝ Executiv ...
19 Մայիսի, 2023
ԱՎԵԼԻՆ